Oddziaływanie państwa na przemysł
Interwencja
państwa w funkcjonowanie przemysłu ma długą historię. Rozwijała
się ona w krajach wysoko uprzemysłowionych i nie tylko w
niejednakowym tempie i w różny sposób, np. w Stanach Zjednoczonych
interwencja taka pojawiła się pod koniec kryzysu w 1929 roku , a
Japonia jest przykładem współdziałania Ministerstwa Przemysłu z
przedsiębiorstwami. Ta długa praktyka nabiera nowego wymiaru w
gospodarkach uprzemysłowionych i otwartych na wymianę
międzynarodową. W obecnym okresie dostosowania wymuszane przez
konkurencję międzynarodową dokonują się przy stałej interwencji
państwa w każdym kraju bez wyjątku. Wszelkie decyzje publiczne
wpływające na funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych (
prawo handlowe, opodatkowanie, polityka konkurencji itp.) lub na
koszt kredytu mają wpływ na wyniki oraz decyzje przedsiębiorstw.
Oddziaływanie państwa na przemysł może przyjmować formy bardzo
zróżnicowane : od działań wspomagających otoczenie
przedsiębiorstw do działań specyficznych ( np. pomoc stoczniom lub
hutnictwu).
W
modelowej gospodarce rynkowej podmioty podejmują decyzje na
podstawie sygnałów rynkowych. Decyzje te, dopóki spełnione są
warunki konkurencji czystej lub doskonałej, prowadzą do optimum w
skali gospodarki narodowej. Nie istnieją więc żadne powody do
podejmowania interwencji państwa.
Ten
typowy dla liberalizmu schemat musi być jednak korygowany w
następujących przypadkach:
1.
gdy brak rynków transakcji terminowych uniemożliwia
przedsiębiorstwom przemysłowym odpowiednie kształtowanie własnych
planów na przyszłość;
2.
gdy występują „ niedoskonałość rynku”, tzn. sytuacje, w
których rynek nie może funkcjonować sprawnie ( monopolizacja,
dobra publiczne ).
Z
chwilą pojawienia się takich zjawisk władze państwowe muszą
interweniować, aby umożliwić gospodarce przybliżenie do optimum.
Oddziaływanie
państwa na przemysł można uzasadnić dwiema przesłankami:
- Przemysł odgrywa decydującą rolę we wzroście gospodarczym. Ta idea wynika z relacji między wzrostem, inwestycjami i wydajnością w gałęziach przemysłu. Można uznać przemysł za układ działalności dający dodatnie efekty zewnętrzne całej gospodarce. Do tego dochodzą argumenty wypływające z analiz współczesnego kryzysu, który może być traktowany jako skutek kryzysu przemysłowego. Z tych względów można uznać za uzasadnioną interwencję państwa skupioną na sektorze przemysłu.
- Skutki konkurencji międzynarodowej muszą być łagodzone przez władze państwowe. Przemysł stanowi część gospodarki narodowej, która jest poddana konkurencji producentów zagranicznych. Proces restrukturyzacji czynników wytwórczych w poszczególnych gałęziach przemysłu wymaga czasu, a pozostawienie tego zadania wyłącznie rynkowi prowadziłoby do zbyt uciążliwych konsekwencji społeczno - ekonomicznych. Państwo staje więc na straży spójności systemu produkcji.
Głównymi
instrumentami oddziaływania państwa na przemysł są: dotacje i
ulgi podatkowe. Można stwierdzić ogólnie, że narzędziami tymi są
zmienne kontrolowane przez władze publiczne, za pomocą których
władze te starają się przede wszystkim oddziaływać na koszty
przedsiębiorstw przemysłowych oraz na struktury gałęzi przemysłu.
Do instrumentów interwencjonizmu państwa możemy zaliczyć także
sterowanie kursem walutowym. Dewaluacja z jednej strony ma na celu
zaradzenie trudnościom płatniczym. Z drugiej zaś jednak strony
powinna być traktowana jako przejaw oddziaływania państwa na
przemysł, ponieważ oddziałuje ona na koszty produkcji
przemysłowej. Wydawać się tu może, że protekcjonizm i jego różne
narzędzia ( zakazy, taryfy celne itp. ) jest jednym z elementów
oddziaływania państwa na przemysł, ponieważ oddziałuje na
postawy przedsiębiorstw przemysłowych. Co więcej, możliwe jest
przeliczenie ochrony celnej na ekwiwalent w formie dotacji dla
przedsiębiorstw krajowych.
Gospodarki
krajów uprzemysłowionych i otwartych na wymianę międzynarodową
dostają szybkich przekształceń w poszczególnych gałęziach
przemysłowych. Całe wręcz gałęzie zanikają pod presją
sprzężonych ze sobą procesów kurczenia się popytu w skali
światowej oraz pojawiania się nowych, bardziej efektywnych
konkurentów. Znamiennych przykładów dostarczają dziedziny, w
których wyspecjalizowały się tzw. nowe państwa uprzemysłowione.
W następstwie tego kraje wysoko rozwinięte zmuszone zostały do
redukcji swych mocy produkcyjnych w przemyśle stoczniowym,
odnotowały też poważny spadek w przemyśle tekstylnym i skórzanym
a także w dziedzinach wytwarzających standaryzowany sprzęt
elektryczny i elektroniczny. Jednocześnie z tym regresem pojawiły
się nowe gałęzie, wykorzystujące szybki rozwój wynalazczości w
chemii, biologii, informatyce itd. W ramach analizy czysto rynkowej,
o czym już wspomniałam, państwo nie powinno ingerować w takiej
sytuacji. W rzeczywistości jednak proces ten w większości państw
poddany jest ingerencji ze strony władz publicznych, które wpływają
wprost lub pośrednio na akty wyboru dokonywane w poszczególnych
gałęziach przemysłu.
Oddziaływanie
władz dotyczy zarówno dóbr pochodzących z gałęzi schyłkowych
jak i z gałęzi nowych. Pomoc dla gałęzi przeżywających regres
traktowana jest jako sposób ułatwiający im przeprowadzenie zmian.
Czynniki produkcji używane dotąd w dziedzinach schyłkowych muszą
być odtąd wykorzystywane w odmienny sposób. Nie jest to jednak
możliwe w przypadku zakładów bezpowrotnie utraconych. Państwo
może wtedy wziąć na siebie w jakiejś formie część strat
kapitałowych. Natomiast pomoc dla nowoczesnych gałęzi podejmowana
jest przez państwo bądź w formie szczególnych działań
przewidzianych dla konkretnych przypadków, bądź też najczęściej
poprzez rozwiązania ogólnie dostępne.
Ograniczenia
budżetowe powodują jednak, że państwo ma duże trudności w
udzielaniu pomocy gałęziom przemysłu schyłkowym i nowoczesnym
jednocześnie. Tymczasem znaczenie ich jest zdecydowanie odmienne.
Pomoc dla gałęzi schyłkowych prowadzi do utrwalenia dawnych
struktur przemysłowych utrudniając dostosowanie ich do nowych
warunków międzynarodowych. Rozdział środków publicznych na te
dwa typy gałęzi wiąże się m.in. z układem sił poszczególnych
grup nacisku. Według niektórych grup ekonomistów znaczenie
polityczne i społeczne gałęzi schyłkowych jest większe niż
nowoczesnych dziedzin działalności. Z jednej strony mamy gałęzie
przemysłu z dziedzin tradycyjnych, realizujące produkcję w
wielkich zakładach i zatrudniające licznych pracowników (
hutnictwo, górnictwo, stocznie ) a z drugiej potencjalne dziedziny
rozwojowe, którym państwo stara się pomóc w zaistnieniu i
ekspansji.
Oddziaływanie
państwa na przemysł napotyka na specyficzną trudność w
precyzyjnym określeniu szczebla, na który powinno być ono
skierowane. W dyskusjach na ten temat wyodrębniły się dwie
koncepcje
cytuję:
polityki nisz oraz ciągów produkcyjnych. W pewnym uproszczeniu ta
pierwsza polega na wyselekcjonowaniu produktów i firm relatywnie
silnych.
Ingerencja
państwa zmierza do dalszego rozwoju tych kierunków działalności i
do nadania im cech tzw. „ biegunów doskonałości”. Druga
koncepcja podkreśla raczej zjawisko komplementarności między
poszczególnymi stadiami wytwórczymi i zaleca skoordynowaną
interwencję państwa skierowaną na wybrane fazy produkcji.
Różne
formy ingerencji państwa w przemyśle mogą być sprowadzane do
dotowania przedsiębiorstw przez władze publiczne ( np. równowartość
udzielonej ulgi podatkowej ). Tymczasem produkty firm dotowanych mogą
być sprzedawane za granicą. Państwo oddziaływując na przemysł
wybiera sobie gałęzie przemysłu, w których łączy pomoc
finansową z ochroną rynku krajowego. Pomoc i protekcja pozwalają
tym gałęziom poprawić swoją sytuację aż do chwili, w której
firmy tam funkcjonujące staną się gotowe do konfrontacji z
przedsiębiorstwami zagranicznymi na arenie międzynarodowej. Poza
tym państwo chroniąc rynek krajowy przed konkurencją zagraniczną
pozwala ustalać wyższe ceny, które kompensują koszty związane z
eksportem towarów produkowanych przez krajowy przemysł po niskich
cenach.
Możemy
więc wyróżnić trzy typy oddziaływania państwa na przemysł:
1.
dotacje dla przemysłu;
2.
kontrola wejścia na rynek ( poprzez np. taryfy celne, zakupy
publiczne itp.);
3.
racjonalizacja ( ingerencja państwa w struktury rynku i strategie
przedsiębiorstw przemysłowych zwłaszcza za pośrednictwem fuzji
tych przedsiębiorstw dokonywanych z inicjatywy władz ).
Omawiając
temat oddziaływania państwa na przemysł nie można nie wspomnieć
o gospodarce centralnie planowanej, w której wszystkie decyzje
dotyczące produkcji i konsumpcji są podejmowane przez państwo.
Gospodarka ta opiera się bowiem na koncentracji prawa decydowania o
wszystkich sprawach państwowych przez naczelne organy oraz na
uprawnieniu organów zwierzchnich do wydawania wiążących zaleceń
i kontrolowania oraz wkroczenia w kompetencje organów podległych.
Wszystkie zakłady przemysłowe i czynniki produkcji są własnością
państwa, stąd interwencja państwa obejmuje zarówno decyzje co do
rodzaju produkowanych wyrobów, jak i również sposobu realizacji
produkcji. Oddziaływanie państwa na przemysł funkcjonuje więc w
przypadku takiej gospodarki głównie w formie nakazów i zakazów.
Koordynacja działań odbywa się poprzez planowanie nakładów.
Funkcje koordynacyjne realizowane są przez organy administracji
państwowej : Radę Ministrów, prezydium rządu, Komisję Planowania
przy RM, ministrów ( tego typu organy .
Z
kolei rządy krajów rozwijających się w znacznie większym stopniu
są zaangażowane sprawami gospodarki, niż to ma miejsce w
większości krajów uprzemysłowionych. Stąd wiele jest kontroli
rządowej i wiele przedsiębiorstw przemysłowych stanowi spółki
państwowe prowadzone bezpośrednio przez rząd. Częściowo w wyniku
tego udział zakupów państwowych w produkcie narodowym brutto jest
bardzo wysoki w tych krajach. Poza tym przedsiębiorstwa przemysłowe
biorąc pożyczki ( krajowe lub zagraniczne ) muszą mieć gwaranta i
tym gwarantem jest właśnie bardzo często rząd danego kraju, który
zgadza się wziąć na siebie odpowiedzialność w przypadku
niespłacenia ich przez pożyczkobiorców. Z taką sytuacją mamy do
czynienia obecnie ( grudzień 1996 r. ) kiedy to rząd naszego kraju
zgadza się udzielić gwarancji Stoczni Gdańskiej o ile ta znajdzie
bank gotowy udzielić jej pożyczki.
Wynika
stąd wniosek, że oddziaływanie państwa na przemysł sprowadza się
nie tylko do dotacji czy ulg podatkowych, ale obejmuje
niejednokrotnie udzielanie gwarancji przedsiębiorstwom zaciągającym
pożyczki.
Oddziaływanie
państwa na przemysł może przyjąć również formę różnorodnej
pomocy dla nowopowstających przedsiębiorstw przemysłowych, w tym
bardzo często zwolnień podatkowych w pierwszych latach po dokonaniu
inwestycji, choć z punktu widzenia ekonomii jest to mało opłacalne
dla budżetu państwa ( państwo traci wtedy część dochodów z
tytułu podatków ). Z drugiej zaś strony nowe przedsiębiorstwa
powodują rozwój przemysłu, wzrost zatrudnienia i wzrost PKB.
Ingerencja
państwa w przemyśle może obejmować również transfer własności
przedsiębiorstw przemysłowych od sektora państwowego do sektora
prywatnego ( prywatyzacja ) i w odwrotnym kierunku ( nacjonalizacja
). Zachodzące w Polsce po 1989 roku przekształcenia własnościowe
zależą z jednej strony od postaw i zachowań załóg
przedsiębiorstw państwowych, a z drugiej strony od decyzji
politycznych i zachowań organów władzy. Państwo udziela dotacji
niektórym prywatyzującym się przedsiębiorstwom przemysłowym.
Powołane też zostało Ministerstwo Przekształceń Własnościowych
spełniające funkcje kontrolne, choć z drugiej strony , zgodnie z
badaniami przeprowadzonymi w Instytucie Studiów Politycznych PAN,
właśnie działalność tego ministerstwa była przez badane
przedsiębiorstwa najczęściej wymienianą przeszkodą w procesie
prywatyzacji ( ze względu np. na biurokrację, niedrożność
informacji pomiędzy departamentami, opieszałość w podejmowaniu
decyzji ).
Przeprowadzona
analiza prowadzi do wyciągnięcia następującego wniosku: państwo
oddziałuje na przemysł tak jak na inne działy gospodarki
narodowej, a siła tej interwencji zależy ściśle od sytuacji
społeczno - ekonomicznej w kraju, sytuacji za granicą, kondycji
krajowego przemysłu. Wymienione na początku tej analizy narzędzia
oddziaływania państwa na przemysł są wykorzystywane z odmienną
siłą w zależności od sytuacji. Przemysł bowiem, a zwłaszcza
przedsiębiorstwa przemysłowe, niejednokrotnie nie są w stanie
samodzielnie sprostać wymaganiom rynku, zwłaszcza w warunkach
niedoskonałej konkurencji, stąd pomoc państwa w tej sytuacji jest
niezbędna.
LITERATURA
- Henryk Mreła „ Integracja organizacyjna przemysłu”
- Maria Jarosz „ Prywatyzacja - szanse i zagrożenia”
- Paul Krugman , Maurice Obstfeld „ Międzynarodowe stosunki gospodarcze”
- Sobczak „ Koordynacja gospodarcza”
- Bożena Klimczak „ Ekonomia”
- Michel Rainelli „ Ekonomia przemysłowa”
Komentarze
Prześlij komentarz