Zarządzanie łańcuchem dostaw w dobie gospodarki elektronicznej.

Logistyka w naszych czasach nabiera coraz większego znaczenia w strategii przedsiębiorstwa. Jest elementem jego konkurencyjności na rynku. Już nie tylko jakość i cena towaru, ale także jego dostępność, decydują o sukcesie produktu i firmy na rynku. Spoglądanie na logistykę jako na łańcuch dostaw obejmujący planowanie produkcji, fizyczną dystrybucję towarów, zakup towarów i surowców, magazynowanie i odprawę celną, przynosi wymierne efekty finansowe i jest znaczącym czynnikiem stymulującym rozwój firmy. Jednak doskonale zorganizowany fizyczny przepływ dóbr nie wystarcza do idealnego funkcjonowania łańcucha dostaw. Najważniejsza jest tu informacja oraz sposób jej przepływu i przetwarzania. Stara maksyma mówi „Za dużo danych, to za mało informacji” (Too much data, too little information). Rozdzielenie przepływu dóbr od przepływu informacji pozwala nam zwiększyć ich ilość. Pozostaje jednak sprawa przejrzystości danych. Zarządzanie łańcuchem dostaw wspomagają obecnie zintegrowane systemy komputerowe oraz powoli wchodzące rozwiązanie e-biznesu. 

Łańcuch dostaw w przedsiębiorstwie
Tradycyjny łańcuch dostaw w przedsiębiorstwie składający się z dostawcy, producenta, dystrybutorów hurtowych i detalicznych oraz konsumentów, jest ciągle podstawą. Ulega on jednak cały czas przeobrażeniom. Jest unowocześniany, tak aby mógł spełnić wymagania dzisiejszego rynku. Coraz powszechniejsza staje się skracanie łańcuchów dostaw poprzez integrację partnerów handlowych.
Może ona przejawiać się m.in.:
- koordynacją fizycznego przepływu towarów i odpowiadających im informacji,
- współdziałaniem pomiędzy kooperującymi przedsiębiorstwami od etapu powstawania produktu aż do realizacji usług po dokonaniu transakcji,
- integrowaniem systemów logistycznych dostawców, odbiorców i usługodawców.
Integracja łańcuchów dostaw wymaga ścisłej kooperacji. Partnerskie stosunki pomiędzy uczestnikami, które pogłębiają się w miarę wydłużania się okresu owocnej współpracy, ułatwiają podejmowanie wspólnych decyzji.
Praktyka pokazuje, że ważna jest obecność w takiej grupie przedsiębiorstw lidera, który pełni rolę inicjatora i koordynatora wspólnych działań. Zwiększa to osiągnięcie przewagi konkurencyjnej przez grupę. W ostatnim czasie rolę takiego lidera odgrywały najczęściej firmy logistyczne, firmy handlu detalicznego, a także wyspecjalizowane firmy brokerskie, które dzięki rozwiązaniom IT mają bezpośredni dostęp do informacji o zapasach przedsiębiorstwa i zachowaniach klientów.
Najczęściej podejmowanymi działaniami na rzecz integracji łańcuchów dostaw są: przewozy zbiorcze, wspólne planowanie i realizacja strategii logistycznej, udostępnianie danych o prognozach sprzedaży, harmonogramach produkcji, dostaw itp., monitorowanie i optymalizacja poziomu zapasów. Do efektów integracji możemy zaliczyć: redukcję poziomu zapasów, redukcję kosztów magazynowania, poprawę jakości obsługi dostaw, a także redukcję kosztów transportu.

Logistyka jako element strategii przedsiębiorstwa.
Wiele firm dostrzegło logistykę jako potencjalny element konkurencyjności na rynku. Dobrze funkcjonujący dział logistyki pozwala osiągnąć przewagę nad konkurencją i skłonić klientów do zakupu ze względu na lepsze (szybsze) warunki dostaw. Coraz więcej klientów, bo aż 99%1 , wymaga, aby dostawa nastąpiła w okresie 24 godzin. Firmy coraz częściej sprzedają rozwiązania logistyczne, a nie same produkty. Produkt posiada swoją wartość, kiedy jest  dostarczony w odpowiednie miejsce i we właściwym czasie. Najlepiej jeszcze jak dostarczany jest po najniższych kosztach. Tutaj oszczędności można osiągnąć nie tylko poprzez scalanie łańcucha dostaw, ale także poprzez używanie odpowiednich rozwiązań e-biznesu.

Zarządzanie łańcuchem dostaw w dobie Internetu.
W dobie Internetu nie da się efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw bez odpowiedniego wsparcia informatycznego. Zintegrowane systemy informatyczne (takie jak SAP, czy J.D.Edwards) usprawniają przebieg procesów logistycznych wewnątrz firmy. Jednak obecnie koszty redukować można nie tylko wewnątrz przedsiębiorstwa, ale także wykorzystując odpowiednie rozwiązania w zakresie:
- e-procurement (elektroniczne zakupy)
- e-manufacturing (elektroniczna produkcja)
- e-commerce (elektroniczna sprzedaż)
Zintegrowane systemy komputerowe posiadają odpowiednie moduły w zakresie e-commerce (elektronicznej sprzedaży). E-procurment i e-manufacturing jest jednak tylko kwestią przyszłości.

e-procurement (elektroniczne zakupy)
Wszędzie tam, gdzie popyt spotyka się z podażą przy wykorzystaniu Internetu  mówi się o elektronicznych rynkach (e-marketplaces). Elektroniczne rynki mogą dotyczyć usług i produktów. Mogą być to rynki wertykalne (jeden sektor) lub horyzontalne (ogólny dostęp). Każde przedsiębiorstwo może także na w swoich stronach stworzyć elementy elektronicznych rynków z informacjami o poszukiwanych towarach lub usługach. Można także organizować elektroniczne przetargi zakupu lub po prostu dokonywać zakupów przez Internet. Ocenia się, ze skumulowane oszczędności wynikające z elektronicznych zakupów osiągają nawet 50%.

Ciekawą propozycja na rynku polskim jest www.marketplanet.pl. Firma-córka TPSA oferuje możliwości e-procurmentu poprzez Internet dla różnej wielkości przedsiębiorstw. Oferowane jest także oprogramowanie o nazwie EBP, które pozwala na elektroniczną wymianę danych pomiędzy dostawcą a firmą.
Oczywiście wysokie koszty opracowania i wdrożenia modułu e-procurmentu powodują, że jeszcze długo firmy trwać będą przy tradycyjnych metodach zakupu. Duże oszczędności przynoszą one tylko w globalnych koncernach.

e-manufacturing (elektroniczna produkcja)
E-manufacturing daje możliwość przejrzystości danych produkcyjnych (planowanie i status produkcji) dla partnerów handlowych. Klient może dowiedzieć się, czy jego zamówienie właśnie zostało wyprodukowane, czy czeka jeszcze w kolejce do produkcji, a dostawca jak przebiega produkcja i czy surowce (komponenty) będą potrzebne we wskazanym w zamówieniu terminie. Istnieje możliwość zintegrowania rozwiązania e-manufacturing z   systemem ECR przedsiębiorstwa (Enterprice Resource Planning). Jest to jednocześnie krok naprzód w kierunku rozwiązań CRM (Customer Relationship Management). Klient wie dokładnie kiedy zamówiony towar będzie wyprodukowany. Firma zyskuje jednocześnie większą wiarygodność w oczach klienta, a co za tym idzie jego przywiązanie. W Europie e-manufacturing jest trochę inaczej postrzegany niż w Stanach Zjednoczonych. Na Starym Kontynencie bardziej stawia się na informację typowo  produkcyjną (np. informacja o terminie produkcji samochodu dla danego salonu) niż na relacje dostawca-klient. Wiąże się to także z mniejszą przejrzystością danych i bezpieczeństwem przepływu informacji. W USA systemy te są bardziej nastawione na obsługę klienta i zaspokojenie jego potrzeb w zakresie informacji o zamówionym produkcie.

e-commerce (elektroniczna sprzedaż)
Zamówienie w Internecie można złożyć bardzo szybko. Przy okazji unika się wiele błędów wynikających z jakości przesyłania dokumentów. Jednak po kliknięciu myszą zaczyna się cały proces logistyczny. Trzeba zrealizować zamówienie, co wielokrotnie odbywa się w sposób tradycyjny. Tak obecnie wygląda składanie zamówień na wielu stronach internetowych. Inaczej jest jeśli dana firma wdraża moduł e-commerce i integruje go ze swoim systemem. Klient w czasie rzeczywistym może sprawdzić dostępność produktu, otrzymuje odpowiednią informacje o statucie jego zamówienia, a co najważniejsze zamówienie wędruje bezpośrednio do realizacji bez potrzeby ponownego wprowadzania do systemu.
Systemy e-commerce opierają się głównie na systemie elektronicznego przesyłania danych pomiędzy partnerami handlowymi EDI (Electronic Data Exchange). Standardem EDI jest UN/EDIFACT. Powstał również podstandard EANCOM przeznaczony dla potrzeb handlu.
Najbardziej widocznymi korzyściami z użytkowania systemu są:
- eliminacja przygotowywania i wysyłania dokumentów w sposób tradycyjny,
- poprawa wiarygodności danych,
- skrócenie czasu realizacji zamówień i zmniejszenie poziomu zapasów,
- obniżenie kosztów operacji,
- zwiększenie efektywności systemu.
Firmy, które obecnie korzystają ze standardu EDI będą wykorzystywały go także w najbliższej przyszłości, choć coraz bardziej powszechne staje się przesyłanie danych przy użyciu Internetu i odpowiednich kluczy szyfrujących.

Zakończenie.
Wiele rozwiązań z e-biznesu może zostać wdrożone w przedsiębiorstwie dopiero w momencie wdrożenia przez niego zintegrowanego systemu komputerowego. Tylko wtedy można osiągnąć zamierzone korzyści i efekty. Wiąże się to z określonymi kosztami, której jednak szybko się zwracają i zarazem pozwalają dynamicznie rozwijać się przedsiębiorstwu.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Serwis Delaware24.pl

Oszczędności na telefonach

Zarządzanie jakością